Kommunikation med selvindsigt, nærvær og mod

br />
Om kommunikation med selvindsigt, nærvær og mod.
20. juni 2015:

En oplevelse for nyligt har fået mig til, endnu engang, at reflektere over, hvor stor betydning kommunikation har for relationer…og for verden.

Uanset hvilke undskyldninger vi bruger overfor os selv, så sætter indirekte kommunikation vores medmennesker på overarbejde.

Jeg kan tåle alt muligt i relationer, at de i perioder skæve, ulige, konfliktfyldte, ærlige, kærlige, nemme, besværlige…næsten hvad som helst, der kommer fra et rent sted, men uærlig kommunikation, indirekte kommunikation eller manipulation er som gift i mit system.

Jeg elsker gennemsigtighed, ægte, ærlig og ren kommunikation. Kommunikation fra hoved, krop og hjerte. Jeg elsker den type kommunikation fordi den er kærlig. Med den type kommunikation kan jeg trygt melde ud, hvad jeg føler og uden et behov for at gøre den anden forkert, uden ufred. Som en deling af, hvad der sker i mig, slet og ret.

Hvis vi skal være i stand til at kommunikere straight forward kræver det at vi er nærværende nok til at mærke os selv, har selvindsigt nok til at vide, hvordan vi har det, og mod nok til at melde det ud. Når vi ikke gør det, samler vi de negative følelser sammen i vores indre. Det skaber modstand, vrede, forsmåethed, - negative følelser, slet og ret og i alt, hvor jeg skaber negative følelser i mig, skaber jeg ufred, - i mit indre men derved også i den energi jeg sender ud og som vi alle er en del af. Derfor bliver selvindsigt i sidste ende et spørgsmål om kærlighed eller krig, fred eller ufred.

Den voksne/barnet
Direkte, autentisk kommunikation er også den voksnes kommunikation (omend mange voksne ikke er landet der), hvor imod den indirekte kommunikation - eller en type kommunikation, hvor vi forventer at andre skal forstå eller læse ting, vi ikke siger, er barnets. Det er muligvis barnet i os, der ikke har fået nok som børn og stadig sætter os selv og andre ind på barndommens scene...nu skal andre omkring så give det, som mor og far ikke gav. Det er urimelige krav og det er barnet i os, der leger barn og forsøger at få andre til at tage det ansvar vi ikke selv kan eller vil tage.

Kommunikation med empati
Vi hviler ofte så lidt i os selv, at vi enten kommunikere svære ting indirekte, regner med at andre regner det ud eller med vrede og et behov for at gøre den anden forkert. Alt sammen et udtryk for det samme- manglende tro på og hvilen i mig selv. Når vi virkelig hviler i os selv, kan vi kommunikere med autenticitet, ægthed og empati på samme gang. Det er sjældent, men kan trænes gennem arbejde med større bevidsthed.

I mit barndomshjem var der en del indirekte kommunikation, hvor jeg måtte gætte mig til indholdet, forsøge at aflæse mellem linjerne. Da jeg, som helt ung, startede i terapi og fik øje på dette, besluttede jeg, at jeg ikke vil bruge min kostbare livsenergi på at gætte, hvad der sker mellem linjerne og at det ikke er mit ansvar. Jeg vil langt hellere bruge energi på at tage ansvar for mig selv, for min egen kommunikation og lade andre tage samme ansvar for deres.

Tænk hvis vi alle, - ikke mindst toneangivende politikere og virksomheder, begyndte at kommunikere med hinanden fra et sted med ærlighed, renhed, tillid til selv og andre. Vi kunne begynde at ændre verden…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Fornavn
Email address